http://www.pueron.org/pueron/forum/
http://www.pueron.org/pueron/forum/
Home | Profile | Register | Active Topics | Members | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

 All Forums
 Uceni za nov zakon za naucnite stepeni i zvania
 Forum
 Висше образование и глобализация
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 9

moderator

Bulgaria
2231 Posts

Posted - 10/03/2006 :  13:39:10  Show Profile  Reply with Quote
Тук ще коментираме материали свързани с ролята на висшето образование в глобализиращия се свят.

moderator

Bulgaria
2231 Posts

Posted - 10/03/2006 :  13:44:49  Show Profile  Reply with Quote
Наемните работници страдат от падането на търговските бариери
Станете бързо капиталисти!
Средната класа в богатите страни се оказва най-уязвима

в.Стандарт
03.10.2006г.

Глобализацията е процес и мнозина казват, че всички печелят от него. Но дали е така? Делът на заплатите на работниците в брутния вътрешен продукт (БВП) на развитите страни е най-нисък от поне три десетилетия (граф. 1). В много страни реалните заплати са в застой или падат. Същевременно обаче капиталистите сякаш никога не са били по-добре. В САЩ, Япония и в страните от еврозоната делът на корпоративните печалби в БВП достига рекордни нива (граф. 2). Корпоративна Америка увеличи своята част в БВП 7% през 2001 г. до 13% т. г.
Това преразпределение на парите от бедните към богатите може да бъде обяснено с навлизането на Китай, Индия и други развиващи се страни на световните пазари. Това всъщност е глобализацията, която вдигна печалбите за сметка на заплатите по няколко начина. Първо - износ на производството към страни с ниски заплати намали разходите на фирмите. Второ - самата възможност на работодателите да изнасят производството намали шансовете на работниците да се пазарят за по-високи заплати. В Германия например няколко големи фирми договориха сваляне на заплатите на работниците, за да не изнесат фабрики в Централна Европа. И трето - растящата имиграция доведе до

---------------------------------------------------------------------

падане на надниците

---------------------------------------------------------------------

в услугите, земеделието и строителството.
Повечето от страховете се свързват с преместването на работни места към страните с по-ниско заплащане. Но реалната заплаха е за заплатите, а не за работните места. Досега те следваха ръста на производителността. Но от началото на това десетилетие заплатите в много развити страни растяха по-бавно от нея. Реалната заплата на типичния US работник в средата на скалата по доходи е по-ниска с 4%, отколкото през 2001 г. А производителността на труда скочи с 15%. В Германия и Япония реалните заплати или са същите, или са по-ниски. Така обичайният аргумент в полза на глобализацията - че тя прави работниците по-богати и само някои неквалифицирани ще загубят работата си, бе опроверган. Повечето работници пострадаха.
Но защо след като БВП на глава от населението расте бързо, заплатите на повечето работници не се повишават? Отчасти, защото по-голяма част отива за печалбите, и отчасти, защото високоплатените специалисти прибират все по-голяма част от парите за заплати. Така разликата между бедни и богати расте. Водещият 1% високоплатени специалисти в САЩ сега получава 16% от общата сума за заплати, а през 1980 г. делът бе 8%. Ножицата в заплащането в Европа и Япония също расте, макар и по-бавно.
Преди десетилетие икономистите смятаха, че това се дължи не на търговията, а на информационните технологии (ИТ), което дава преимущество на квалифицираните пред неквалифицираните. Днес все повече специалисти хвърлят вината върху търговията. Трудно е да се разграничи влиянието на двата фактора, но е факт, че сега по-голяма част от работниците са на губещата страна, и причината е глобализацията.
Според традиционната теория, базирана на идеите на Дейвид Рикардо (икономист от XIX век), икономиките печелят от търговията чрез специализация в продукти, в които са по-добри от останалите. Развитите страни имат повече квалифицирани кадри, а развиващите се - голям брой нискоквалифицирани. И съгласно горната теория напредналите ще се специализират в дейности, изискващи висока квалификация, а изоставащите ще вършат нискотехнологичната работа. Конкуренцията с евтиния внос ще намали заплатите на неквалифицираните работници, но останалите ще са по-добре. Практиката обаче показва, че средният работник в развитите страни

---------------------------------------------------------------------

не получава справедлив дял

--------------------------------------------------------------------

от общата печалба. Ричард Фрийман, икономист от Харвард, изтъква няколко причини за това.
Първо - нарасналият брой работници в развиващите се страни промени глобалното съотношение между капитала и труда (а това определя относителния дял на печалбата за работодателя и работника). Навлизането на Китай, Индия и бившият СССР в пазарния капитализъм удвои броя на работниците от 1,5 млрд. на 3 млрд., но донесе малко капитал. Така че глобалното съотношение капитал - труд рязко се промени. Според теорията това трябва да намали относителната цена на труда и да повиши печалбите на големите фирми, което се и случва. С течение на времето конкуренцията ще намали печалбите и работниците ще се възползват, но само от по-ниските цени. Натискът върху заплатите в богатите страни обаче може да продължи дълго. Китай все още има 200 млн. незаети работници в провинцията, а те могат да отидат в големите градове през следващите 20 г. Така заплатите за неквалифицирани работници ще растат по-бавно от производителността.
Втората причина е свързана с подобреното образование в развиващите се страни. Те инвестираха усилено в тази област и вече могат да се конкурират и на по-префинени пазари. Всяка година 1,2 млн. инженери и учени завършват в Китай и Индия, толкова колкото в САЩ, ЕС и Япония, взети заедно, и три пъти повече, отколкото преди 10 г. (виж таб. 3). През 1970 г. делът на САЩ сред световните специалисти бе 30%, сега той е едва 12%. Според изследване на глобалния институт "МакКинзи" само 10% от завършилите инженери в Китай и 25% от индийските стават за стандартите на големите US фирми. Но те постепенно подобряват подготовката си.
Третият пропуск в теорията е предпоставката, че богатите страни произвеждат високотехнологични продукти, а развиващите се - нискотехнологични. Но това не е така. Според доклад на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) през 2004 г.

---------------------------------------------------------------------

Китай е изпреварил Америка

---------------------------------------------------------------------

като световен износител на ИТ продукти. След като развиващите се икономики започнаха да изнасят ИТ продукти и услуги, това намали цените им на световния пазар и оттук - заплащането на квалифицираните работници в развития свят.
Друга тенденция, която се наблюдава, е, че благодарение на развитието на технологиите все повече услуги и дейности могат да се изнасят в развиващите се страни. Т. нар. офшоринг засяга не само call центровете и програмирането, но и медицинската диагностика, инженерния дизайн, правото, счетоводството, финансите. Всичко това поставя квалифицираните работници пред по-голяма конкуренция. Засега успокоението е, че става дума за малко работни места. За САЩ те са 1 млн., а прогнозата до 2015 г. е за 3,4 млн. Това е нищо в сравнение с 30 млн. работни места, които се губят и създават за година в страната. Но бедата е, че подобни изследвания наблягат само на услугите, които традиционно се изнасят сега, а броят им нараства непрекъснато. Според Алън Блиндър, икономист от Принстън, в бъдеще ще се изнасят от два до три пъти повече услуги, което значи

---------------------------------------------------------------------

риск за 30% от работните места

----------------------------------------------------------------------

А това ще удари заплатите. В тази ситуация образованието няма да носи защита. През 80-те и 90-те години разликата между нископлатените и неквалифицирани и високоплатените и висококвалифицирани се увеличи значително. Но оттогава според изследване в САЩ, Британия и Германия тези на върха и най-ниско платените работници са по-добре от тези със средно заплащане. Чистенето на офис не може да се изнесе в Индия, така че най-продаваемите и стандартизирани услуги като счетоводството например се оказват най-застрашени по отношение на заплатите.

---------------------------------------------------------------------

Политически усложнения

---------------------------------------------------------------------

Изследване на Института по международна икономика показва, че глобализацията носи на икономиката на САЩ $1 трилион годишно, което е еквивалентно на $9000 за всяко семейство. Но на практика средното семейство не може да спечели много, защото по-голямата част отива при капиталистите. Това обяснява липсата на подкрепа на глобализацията сред обикновените хора. Правителствата трябва да намалят болката по различни начини - временни социални предпазни мрежи за загубилите работно място, по-добро образование и по-гъвкав работен пазар, окуражаващ създаването на нови работни места. За да не прибягват към протекционистични мерки, те трябва и да преразпределят печалбите от глобализацията по-честно чрез системата за данъци и социални помощи. Изследвания показват, че страни с по-щедра социална политика не поддържат в такава степен протекционизма.
Често се казва, че голямата социална осигуровка и силното преразпределение противоречат на глобализацията, защото едно отворено към света правителство не може само да повишава данъците и разходите. Но ако реалната заплата продължава да е в застой и на хоризонта не се вижда подобрение, политическата подкрепа за глобализацията ще изчезва и огромните придобивки от най-големия икономически стимул в световната история ще бъдат изгубени.

Edited by - moderator on 10/10/2006 07:39:41
Go to Top of Page

moderator

Bulgaria
2231 Posts

Posted - 10/07/2006 :  09:23:33  Show Profile  Reply with Quote
В САЩ и на Острова създават най-подготвени кадри
Харвард е отличникът сред университетите
Британските Кеймбридж и Оксфорд му дишат във врата

в. Стандарт, 07.10.2006г.

Вашингтон. Ако искате детето ви да получи най-доброто образование и естествено, ако можете да си го позволите, запишете го в Харвард. Защото това е най-добрият университет в света според класацията за 2006 г. на международната организация The Times Higher Education Supplement. Но удоволствието за обучението в Харвард ще ви излезе $37 928 годишно.
Оказва се, че американските университети по принцип дават най-доброто образование. В първата десетка има 7 висши учебни заведения от САЩ и три от Великобритания. А сред стоте най-престижни университети има общо 33 американски и 15 британски.
Харвард е съхранил лидерската си позиция от 2005 г. Но по отделните показатели разликата в качеството на образованието между него и втория в класацията - британския Кеймбридж, вече е едва 3%. Миналата година беше 13%. На трето място също е британски университет - Оксфорд. Те изпревариха в тазгодишната класация американския Масачузетски технологичен институт.
В първата десетка има и още един британски университет - лондонският Импириъл колидж. Той също е подобрил резултатите си в сравнение с миналата година и се придвижил от 13-о на 9-о място.
Сред стоте най-добри университета има по 7 висши учебни заведения от Австралия и Нова Зеландия, по 5 от Швейцария и Франция, по три от Япония, Канада, Германия и Хонконг. Двете най-населени държави в света Китай и Индия са в класацията с по два университета. Дания, Южна Корея, Мексико, Ирландия, Австрия и Русия са представени с по едно висше учебно заведения.
Класацията е направена въз основа на анкета сред 3703 учени по целия свят, които бяха помолени да подредят най-добрите университети. Отчетено е и мнението на 736 работодатели, които са наели специалисти от различни университети.


Edited by - moderator on 11/14/2006 11:40:35
Go to Top of Page

moderator

Bulgaria
2231 Posts

Posted - 10/10/2006 :  07:37:34  Show Profile  Reply with Quote
Япония възражда националното образованието
Диляна Панайотова
Правителството на Япония ще обсъди мерки за възраждане на националното образование.
Това е един от основните въпроси, залегнали в програмата на кабинета на премиера Шицо Абе, коментира АП.

Ние искаме да укрепим образователната система и да я пригодим за нуждите на 21 век, така че да изградим една здрава нация, заяви правителственият говорител Ясухиза Шиозаки.

Go to Top of Page

moderator

Bulgaria
2231 Posts

Posted - 10/20/2006 :  11:37:13  Show Profile  Reply with Quote
Разговор между професиите

Александър Божков
за своя блог
19 октомври 2006

Един човек летял с балон и изведнъж разбрал, че се е загубил. Намалил височината и забелязал една жена долу на земята. Спуснал се още по-ниско и извикал: “Извинете, бихте ли ми помогнали? Обещах да стигна до един приятел още преди час, но май не знам точно къде съм.”

Жената отдолу отговорила:

“Вие сте в балон с горещ въздух, висите на около 10 метра над земята. Намирате се в северното полукълбо, на ширина между 40 и 41 градуса и на източна дължина между 59 и 60 градуса.

”Вие трябва да сте инженер!”, възкликнал човекът от балона.

“Така е! Как познахте?”

“Ами всичко, което ми казахте, е технически абсолютно правилно, но нямам идея какво да правя с тази информация и всъщност продължавам да бъда изгубен. Честно казано, не ми бяхте много полезна. Всъщност дори ме забавихте още повече.”

“А пък вие трябва да сте завършили мениджмънт”, сопнала му се жената отдолу.

“Така е! Вие пък как разбрахте?”

“Ами не знаете къде сте и накъде отивате. Издигнали сте се до това ниво с помощта на въздушен балон. Обещали сте да направите нещо, без да имате идея как ще го постигнете, и очаквате хората под вас да решат проблемите ви. Стоите си на същото положение, на което бяхте преди да се срещнем, но вината за това сега някак си стана моя.”

Edited by - moderator on 10/20/2006 11:38:03
Go to Top of Page

moderator

Bulgaria
2231 Posts

Posted - 11/02/2006 :  12:32:42  Show Profile  Reply with Quote
Много въпросителни около плана за приравняване на българските лекарски специализации с тези на ЕС
Боряна Джамбазова
2 Ноември 2006
www.mediapool.bg

Основните специализации за лекарите ще отпаднат, което ще намали срока за получаване на специализация, като синхронизира процедурата с практиката в Европейския съюз. Това предвижда наредба на Министерството на здравеопазването (МЗ), която в сряда бе обсъдена на съвместно заседание на комисиите по здравеопазване и образование.

По принцип всяко министерство може да предложи наредба, като за целта не е необходимо законовият акт да бъде обсъждан в парламентарните комисии, но предвид важността на проблема от МЗ пискаха да чуят мнението и на депутатите.

В момента в България съществуват два вида специализации – основни и профилни. Един лекар не може да вземе профилна специализация по кардиология, която продължава две години, без да е учил пет години основна специализация вътрешни болестни. Разбира се, преди това специализантът трябва да е следвал шест години медицина.

В страните от ЕС основната специализация няма, а обучението за придобиване на следдипломна квалификация по кардиология е само четири години, което от своя страна означава различна учебна програма. Ето защо, когато наши специалисти отиват да работят в чужбина, е необходимо да държат приравнителни изпити или да се явяват на конкурс.

Ако преминем към европейската система за вземане на специалност, дипломите на нашите специалисти вече ще се признават, обясни здравният министър проф. Радослава Гайдарски (БСП). Той обаче уточни, че тези, които искат да работят в ЕС, но са придобили специалност по старата система, пак ще трябва да държат приравнителни изпити.

Наредбата предвижда още, че от следващата година специализантите държавна поръчка ще получават пари от държавата. В момента възнаграждение вземат само тези медици, които имат сключен трудов договор с лечебното заведение, където провеждат специализацията си.

Останалите лекари не само плащат сами специализацията си, но и не получават заплата. Така те не само трябва да се самоосигуряват, но и практиката им не се брои за трудов стаж.

Размерът на заплатата обаче все още не е уточнен. На многобройните питания на депутатите от двете комисии колко средства да отдели за възнаграждения и дали наредбата е съгласувана с Министерството на финансите, Гайдарски отговори: “Точно колко ще са парите не мога да кажа”.

Той обаче увери народните представители, че промяната е обсъдена с министерството на финансите. Сега важно е да решим дали искаме да провеждаме специализациите по европейската методология или не, обясни още Гайдарски, като посочи, че ако до края на годината българските стандарти не се хармонизират с тези на ЕС, нашите специалисти няма бъдат признавани от страните в съюза.

Според д-р Атанас Щерев (НДСВ) този, който има нужда от специалисти, без значение дали това е общината или болница, трябва да плаща специализацията.

Депутатите предупредиха, че в новата наредба не се регламентират нито бройките за специализации държавна поръчка, нито начинът, по който да се провежда обучението.

Ректорът на Медицинския университет в София проф. Владимир Овчаров призова да се създават единни учебни програми, тъй като сега има проблем при прехвърлянето на сепциализанти в едно висше училище в друго. Същото сподели и д-р Димитър Антонов от Асоциацията на докторантите.

Овчаров обясни, ще има несъответствие и в броя на специалностите у нас и в Европа. Докато в България има 89 специалности по медицина, то в ЕС са 44, по стоматология те са 14, а в ЕС – само четири.

Д-р Николай Шарков, председател на Съюза на стоматолозите, предупреди, че в този вид наредбата е неприложима към стоматолозите. Той каза, че от общо 10 000 стоматолози, по-малко от половината имат специалност. При лекарите положението е малко по-добро 10 000 от общо 36 000 могат да се похвалят със следдипломна квалификация.

В края на дискусията депутатите се обединиха около идеята, че е по-удачно наредбата да бъде акт на Министерски съвет, а не само на МЗ, за да може да се гарантира нейната финансова обезпеченост. Все пак те настояха допълнително да бъдат обмислени поставените проблеми за размерът на възнагражденията и начина на провеждане на специализациите.


Edited by - moderator on 11/14/2006 11:40:54
Go to Top of Page

moderator

Bulgaria
2231 Posts

Posted - 11/05/2006 :  12:42:51  Show Profile  Reply with Quote
Криза на медицински кадри с влизането ни в ЕС
Последна редакция: 05.11.2006, 13:21
Публикуване: 05.11.2006, 13:14
Автор: Таня Иванова
www.money.bg

Криза за медицински кадри и недостиг на специалисти очаква страната ни след присъединяването на България към Европейския съюз през 2007 г.

Това прогнозира председателят на Полската медицинска камара д-р Константин Радзивил на завършилия днес 13-и симпозиум на медицинските камари от Централна и Източна Европа. Това се казва в съобщение на Българския лекарски съюз /БЛС/, изпратено до БТА.

След приемането на Полша в ЕС са я напуснали около 5000 висококвалифицирани медицински кадри.

Емиграцията на лекари е нещо традиционно за нашите две страни, посочи председателят на полските лекари. Пълното и автоматично признаване в Европейския съюз на дипломите, придобити в Полша, стана преди две години с присъединяването ни към европейските структури - оттогава датира и кадровата криза, която все още не е преодоляна, каза д-р Радзивил и предупреди българските си колеги, че това очаква и нашата страна, ако не стимулираме лекарите.

Според него масовото напускане на медици може да се ограничи, ако своевременно се увеличи лекарското заплащане, създадат се благоприятни условия за упражняване на професията, предоставят се възможности за непрекъснато обучение и образование.

В европейските страни държавните институции поемат тази финансова отговорност. Наваксването на по-късен етап няма да неутрализира кризата, смята д-р Радзивил.

Полша са напуснали 16 на сто от анестезиолозите, 15 на сто от гръдните хирурзи, 12-13 на сто от работещите в спешната медицина и още - патолози, рентгенолози, семейни лекари.

Кризата в България ще се усети по-остро, тъй като 30 на сто от лекарите в момента взимат специалност, а огромна част от практикуващите в пенсионна възраст ще освободят местата си през близките няколко години, е казал председателят на БЛС д-р Андрей Кехайов.

Edited by - moderator on 11/14/2006 11:39:50
Go to Top of Page

moderator

Bulgaria
2231 Posts

Posted - 11/08/2006 :  11:24:59  Show Profile  Reply with Quote
Японски учени създадоха 512-ядрен процесор
Иван Илиев
www.news.bg
Специалисти от Токийския университет създадоха процесор от ново поколение, който се състои от 512 ядра, съобщават от IDG.BG.

Устройството е с тактова честота 500 мегахерца и може да извършва до 512 милиарда операции с плаваща точка в секунда.

Новият чип Grape DR е създаден за изпълнение на математически операции. Ядрата на процесора са разделени на 16 групи по 32, като всяка група отговаря за обработката на определен набор от инструкции.

Общият брой на транзисторите в чипа е 300 милиона. Проектът за създаване на Grape DR е започнал още през 2004 г., а до 2008 г. екипът на Токийския университет има намерение да доведе неговата прозводителност до 2 петафлопа.

Edited by - moderator on 11/14/2006 11:39:25
Go to Top of Page

moderator

Bulgaria
2231 Posts

Posted - 11/14/2006 :  10:35:45  Show Profile  Reply with Quote
Български инженери изместват френските
в. Монитор
14-11-2006
Български инженери може да изместят френските след влизането на София в ЕС, предупреждава във вчерашния си брой френският икономически вестник "Трибюн". Изданието припомня, че Франция има репутацията, че подготвя най-добрите инженери по света, но скоро френските компютърни специалисти с дипломи, които им позволяват да намерят работа в сферата на финансовия инженеринг, могат да бъдат изместени от български, румънски или украински инженери.
"Трибюн" пише още, че кандидатите от "нова Европа" са готови да приемат много по-ниски заплати, отколкото французите и припомня, че университетите в Източна Европа са известни с техните олимпиади, на които се излъчват най-добрите ученици и студенти по различни науки.
Кандидатите от новите страни, членки на ЕС получават заплати по около 70 000 евро годишно, докато френските инженери получават твърдо годишно възнаграждение от 120 000 евро, без да се броят премиите.
"Отношението между качеството на специалистите от Източна Европа и цената им е без еквивалент", признава пред "Трибюн" Тиери Карлие-Лакур, ръководител на направление за набиране на специалисти в банковия и финансовия сектор.
Присъединяването на България и Румъния към ЕС на 1 януари ще увеличи притока на талантливи студенти към британските университети и банки, прогнозира френският вестник. Според изданието големите френски университети ще продължават да формират отлични кадри, но френските инженери трябва да бъдат готови да приемат намаляване на заплащането им.
Go to Top of Page

moderator

Bulgaria
2231 Posts

Posted - 11/14/2006 :  11:38:52  Show Profile  Reply with Quote
Отвлякоха над 100 души от изследователски център в Ирак
news.bg
14.11.06
Въоръжени мъже, облечени в полицейски униформи, са отвлекли днес повече от 100 души от изследователския център към министерството на висшето образование в Ирак, информира БиБиСи.
Говорител на министерството е съобщил, че въоръжени мъже са дошли в нов пикап и са щурмували Изследователската дирекция в центъра на Багдад.

Те са вкарали жените в една стая и са арестували мъжете, сред които има служители, охрана и посетители на сградата.

Академиците и изследователите са честа цел на насилието в Ирак.

Освободени са всичките заложници, отвлечени в сградата на министерството на образованието в Багдад.

Фокус Нюз
15-11-2006
Всички заложници, отвлечени от въоръжени лица във вторник в сградата на министерството на образованието в иракската столица Багдад, са освободени, предаде електронното издание на Би Би Си в емисията си на арабски език.
Близо 150 служители на министерството на висшето образование и цивилни иракчани бяха отвлечени във вторник, след като въоръжени мъже, облечени в полицейски униформи, нахлуха в сградата на министерството.
Освобождаването на похитените ставаше постепенно, съобщиха иракски източници, цитирани от изданието.
Арестувани са петима офицери на иракската полиция, заподозрени в съучастие с въоръжените лица, извършили отвличането.

Edited by - moderator on 11/15/2006 11:11:07
Go to Top of Page

moderator

Bulgaria
2231 Posts

Posted - 12/10/2006 :  09:41:37  Show Profile  Reply with Quote
Футболната легенда Франц Бекенбауер вече е преподавател в Националната спортна академия, София

Българско национално радио
09-12-2006


Футболната легенда Франц Бекенбауер вече е преподавател в Националната спортна академия, след като днес беше назначен със заповед на ректора професор Лъчезар Димитров. Бекенбауер е и доктор хонорис кауза на НСА, но вече ще преподава в 1-и курс на специалност футбол. Бекенбауер беше придружен от президента на Германския футболен съюз Тео Цванцигер, генералния секретар на централата Хорст Шмид, както и от президента и генералния секретар на Хърватския футболен съюз Влатко Маркович и Зорислав Сребрич. Делегацията беше приета в кабинета на ректора, а след това посети и залата в 70-и блок, която е изградена с негови дарения и носи неговото име. "Залата е най-добрата в Академията. Тя се използва не само за учебни занятия, но и за семинари и конференции. Ние сме особено радостни, че приемаме такива скъпи гости от Германия и Хърватия", каза ректорът Лъчезар Димитров пред репортерите. Президентът на ГФС Цванцигер отвърна на добрите думи и заяви, че се надява прекрасните отношения между футболните федерации на двете страни, както и сътрудничеството с НСА, да продължават своето възходящо развитие. "Благодаря от името на германската делегация. Виждам колко е ценен Франц Бекенбауер във вашата страна, ние сме почетни гости в България благодарение на него. Ще се радваме той да преподава тук. Той е подходящ професор за всички форми на обучение, не само във футбола, а и в живота, защото е видял много", каза още Цванцигер и добави шеговито: "Надявам се, че шефът на НСА ще му изготви толкова натоварен учебен план, че той няма да мръдне от аудиторията от понеделник до събота". След това домакините от НСА и гостите се преместиха в зала Франц Бекенбауер, която той самият също посещава за първи път. Кайзер Франц разгледа аудиторията, поздрави внука на професор Димитров, който го посрещна на вратата, а накрая застана на катедрата и със строг глас заповяда: "Сядайте всички! Днес ще ви говоря за големия отбор на Борусия Мьонхенгладбах"! Професор Лъчезар Димитров накрая поднесе личен подарък на германския си гост- бутилка шампанско вино Дом Периньон и му пожела да го изпие само с най-близките си приятели.



Go to Top of Page

moderator

Bulgaria
2231 Posts

Posted - 12/18/2006 :  10:58:42  Show Profile  Reply with Quote
По-по-най в света на висшето образование

По "Таймс"
в. Сега
18-12-2006

88 европейски университета срещу 55 американски. Амбициозни азиатски претенции и куп бели петна, включително и България, на картата на световното висше образование. Такава е тазгодишната кардиограма на висшето образование в глобален мащаб, изготвено от британския "Таймс". Какви тенденции надничат иззад рейтинга за 2006 г. на водещите 200 университета в света?

Пари, пари и независимост

250 млрд. долара на година - 2.6% от БВП на САЩ. В това море от пари плува американското висше образование - срещу 1.1% от БВП за университетите в Европа.
Макар и често да се твърди, че повечето пари не означават задължително по-високи резултати, челните места в класацията са доста пряко обвързани с финансирането. Разликата е особено видима при държавните и частните американски университети, фигуриращи в рейтинга.
И тази година списъкът на най-добрите университети в САЩ е доминиран от стабилно финансирани частни институции. Абсолютен шампион от създаването на рейтинга е Харвардският университет, в компанията на други престижни частни университети като Йейл, Корнел, Колумбийският университет, Масачузетският и Калифорнийският институт по технологии. В същото време впечатление прави скромното представяне на американските държавни университети. 3 са изключенията от тази тенденция - Бъркли, Калифорнийският университет в Лос Анджелис и Тексаският университет в Остин.
Разликата в таксите вероятно е една от причините за това. От 1990 до 2004 г. държавните 4-годишни университети в САЩ вдигнаха годишните такси от $10 900 на $15 100. Това е огромна сума в очите на европейците. За същия период обаче таксите на частните нон-профит 4-годишни университети скочиха от $21.200 дo $29.500 на година. Наред с това големите частни университети са дом на едни от най-добре печелещите изследователски центрове. Заелият 23-а позиция в света Джон Хопкинс например управлява телескопа Хабъл.
Рецептата на американския успех съдържа и друга важна съставка - независимостта и липсата на национално администриране. За разлика от Великобритания и други европейски държави, никой не ръководи отгоре университетите в САЩ.
Равносметката е 11 американски университета в списъка от 20-те най-добри институции в света. Под този каймак обаче нещата не стоят толкова добре. Общо 2500 са акредитираните 4-годишни университети в САЩ, но само малка част от тях произвеждат световно значими изследвания, привличат вниманието на международните наблюдатели и са видими за останалия преподавателски елит. След бляскавите челни места САЩ се смъкват надолу в класацията с едва 55 институции в топ 200 срещу 88 европейски.
Това се приема като негативен знак от някои критици, според които Америка е на път да изостане в глобалното производство на знание. Нежеланието да се инвестират публични средства за изследвания в областта на стволовите клетки и натискът за навлизане на ненаучни гледни точки за еволюцията като креационизма често се сочат като доказателство за тази теза. На фона на голямото разнообразие в САЩ обаче тези пророчества може да се окажат прибързани.
Ролята на финансирането е видима и при Канада, която заделя за образование 2% от БВП - по-малко от САЩ, но повече от всяка друга развита страна, с изключение на Южна Корея. Характерно при канадските университети е изключително доброто съотношение между броя на студентите и на преподавателите. Канада фигурира с 2 университета в топ 30 и общо 7 институции в топ 200.

Европа - по пътя на засиленото финансиране на най-добрите

Великобритания е безспорният лидер на висшето образование в Европа. В топ 200 попадат общо 29 британски университета, тоест на Острова се намират около 1/3 от общо 88-те европейски попадения в рейтинга.
Челните позиции в европейската класация - Оксфорд и Кембридж, не са изненада за никого. Двете създадени през Средновековието институции продължават да играят централна роля в британския обществен живот, не на последно място, защото сред възпитаниците им са личности от ранга на Исак Нютон и Тони Блеър. Наред с това обаче Оксфорд и Кембридж са европейските пионери по разкриване на типичните за САЩ университетски фирми за изследвания с голям потенциал за търговска реализация и много добри връзки с индустрията. Оксфорд и Кембридж могат да се похвалят и с много шарен преподавателски и студентски състав - не просто академичен, но и финансов плюс, защото таксите за студенти извън ЕС са в пъти по-високи. Големият брой чуждестранни студенти е характерен и в други британски университети с висок рейтинг като Imperial College London и London School of Economics.
Зад успеха на британските университети се крие и друга формула, ключова за мястото на Европейския съюз на глобалната карта на знанието. Публичните ресурси за финансиране на научни изследвания на Острова се канализират към малко на брой, но много силни институции, вместо да се разпиляват между много университети. Очаква се това да е основната политика и на бъдещия Европейски изследователски съвет, който трябва да канализира финансирането на науката в ЕС.
Ако изключим Великобритания, положението на европейските университети не е толкова розово. В европейското пространство на висше образование има големи бели петна, а успехът е разпределен доста неравномерно.
Германия и Франция държат добри позиции със съответно 10 и 7 университета в Топ 200. Трябва да се отчете, че и в двете страни съществуват държавни научни институти, в които работят голяма част от най-добрите изследователи и това намалява шанса на университетите да отчетат високи резултати по брой цитирани научни публикации. Изпъкват и по-малки държави като Белгия и Холандия, които привличат чуждестранни студенти - съответно 6 и 11 университета сред първите 200. Австрия и Дания са с по 3 институции в списъка, Швейцария - със 7.
Някои анализатори изтъкват, че е лесно да привличаш чуждестранни студенти и преподаватели, когато от съседните държави те дели малко разстояние. Географските фактори обаче не бива да се надценяват и да се използват като алиби за случващото се в други държави. Притеснително е слабото представяне на Ирландия - само 1 университет, на фона на все по-значимата икономическа роля на държавата в ЕС. Големите бели полета обаче са в Южна Европа. Единственият класиран италиански университет - La Sapienza - е на 197-о място - 72 места надолу спрямо 2005 г. Испания също е с един университет-отличник - този в Барселона, на 190-а позиция.

Азия и Австралия - реална опасност или мит?

Австралия - 13 университета в топ 200. Япония - 11. Китай - 10. Индия - 3. Южна Корея - 3. Такава е статистиката за представянето на Азия на терена на висшето образование. Бързият растеж на Изтока поражда все по-често въпроси за преразпределение на силите в глобален мащаб.
Цифрите обаче разкриват малко по-сложна картина. В последните 3 години Азия и Австралия поддържат стабилни позиции в Топ 20 с общо 4 университета - Токийският, Австралийският национален университет, Пекинският, Националният университет на Сингапур. Макар и да се представят добре в топ 200, малко азиатски университети имат потенциал да се превърнат в истински конкуренти на центрове като Харвард, Бъркли, Кембридж. Токийският университет например е най-добрата институция в Япония, но делът на чуждестранни студенти в него не е голям. Тоест университетът е по-скоро много силна национална институция, но не и световен лидер.
Китай също се възприема като пазар за навлизане на чужди университети, а не дестинация за чуждестранни студенти. Няма да бъде учудващо обаче, ако Пекинският университет се превърне в магнит за мобилни студенти. Ако това се случи и индексът на цитирани изследвания нарасне, университетът може да влезе в топ 10 на световните лидери.
Няма съмнение, че именно това ще е целта на азиатските държави. Сред групата на страните извън Европа и Северна Америка впечатление прави големият скок на Националния автономен университет на Мексико, който се е придвижил от 195-о на 74-о място в света. Това е един от най-големите университети в света по брой студенти. Той обаче изобщо не произвежда цитирани изследвания по критериите, по които "Таймс" ги измерва. Изглежда по-трудно от когато и да е било държави като Бразилия или Южна Африка да наберат достатъчно ресурси, за да могат да поддържат изследователски университети. Забележимо е отсъствието от топ 200 на Индонезия - четвъртата по население държава в света.

МЕТОДИКА
За създаването на рейтинга са използвани както количествени, така и качествени критерии. 40% тежест в общия резултат има мнението на преподаватели от целия свят - така наречената колегиална оценка. За целта е потърсено мнението на общо 3703 преподаватели от целия свят. Всеки един е трябвало да посочи 30-те водещи университета в неговата област. Анкетирани са и 736 крупни работодатели с международен бизнес, като тяхното мнение съставя 10% от оценката. Останалите 50% са за количествени показатели. 20% се определят от съотношението брой студенти към брой преподаватели. Колкото повече са преподавателите на глава студент, толкова по-добро се счита образованието. 20% тежи и научната дейност. Тя се изчислява, като броят на цитираните изследвания се дели на броя на преподавателите. Използвани са данни за цитираните изследвания за периода 2001-2006 г. Останалите 10% от оценката се дават на база брой чуждестранни преподаватели и студенти - по 5% за всяка възраст. Максималният брой точки е 100.

СИНГАПУР
Националният университет на Сингапур, основан през 1905 г., добива световна популярност след независимостта от Малайзия, обявена през 1965 г. Сега университетът е сред първите 4 в Азия. Страната инвестира във всички нива на университета. Тази година той бе раздържавен, но държавата продължава да го субсидира, стремейки се да поддържа високия образователен стандарт.
23 000 студенти е годишният прием. 2100 души е академичният състав. Само в юридическия факултет учат повече от 24 националности. Университетът прави обмен на студенти с Китай, Канада, Австралия. 6 библиотеки, 4 музея и 5 задгранични филиали има НУС, един от тях - в САЩ. Отскоро вузът влезе и в света на киното, откривайки Холивудска лаборатория в съдружие с Школата по кино и телевизия в Южна Каролина. Един от музеите, именован на основателя на британската колония тук, сър Томас Рафълс, има колекция от над половин милион експоната на животни и растения.




НАЙ-ДОБРИТЕ УНИВЕРСИТЕТИ В СВЕТА

50-те най-добри университета в света
Рейтинг 2006/2005 Университет Държава
1/1 Нarvard University САЩ
2/3 Cambridge University Великобритания
3/4 Oxford University Великобритания
4/2 Massachusetts Institute of Technology САЩ
4/7 Yale University САЩ
6/5 Stanford University САЩ
7/8 California Institute of Technology САЩ
8/6 University of California, Berkeley САЩ
9/13 Imperial College London Великобритания
10/9 Princeton University САЩ
11/17 University of Chicago САЩ
12/20 Columbia University САЩ
13/11 Duke University САЩ
14/15 Beijing University Китай
15/14 Cornell University САЩ
16/23 Australian National University Австралия
17/11 London School of Economics Великобритания
18/24 Ecole Normale Superieure, Франция
19/22 National University of Singapore Сингапур
19/16 Tokyo University Япония
21/24 McGill University Канада
22/19 Melbourne University Австралия
23/27 Johns Hopkins University САЩ
24/21 ETH Zurich Швейцария
25/28 University College London Великобритания
26/32 Pennsylvania University САЩ
27/29 University of Toronto Канада
28/62 Tsing Hua University Китай
29/31 Kyoto University Япония
29/36 University of Michigan САЩ
31/37 University of California, Los Angeles САЩ
32/26 University of Texas, Austin САЩ
33/30 Edinburgh University Великобритания
33/41 University of Hong Kong Хонк Конг
35/44 Carnegie Mellon University САЩ
35/38 Sydney University Австралия
37/10 Ecole Polytechnique Франция
38/33 Monash University Австралия
39/88 Geneva University Швейцария
40/35 Manchester University Великобритания
41/40 University of New South Wales Австралия
42/46 Northwestern University САЩ
43/56 New York University САЩ
44/42 University of California, San Diego САЩ
45/47 Queensland University Австралия
46/52 Auckland University Нова Зеландия
46/73 King's College London Великобритания
48/73 Rochester University САЩ
48/58 Washington University, St Louis САЩ
50/38 University of British Columbia Канада
50/51 Chinese University of Hong Kong Хонконг


ТОП 20 в Европа
1. Cambridge University
2. Oxford University
3. Imperial College London
4. London School of Economics
5. Ecole Normale Superieure, Paris
6. ETH Zurich
7. University College London
8. Edinburgh University
9. Ecole Polytechnique
10. Geneva University

11. Manchester University
12. King's College London
13. Sciences Po (52-и в света)
14. Copenhagen University (54-и в света)
15. Heidelberg University (58-и в света)
16. Bristol University (64-и в света)
16. Ecole Polytech Fed Lausanne (64-и в света)

18. Eindhoven University of Technol (67-и в света)
19. Amsterdam University (69-и в света)
20. Soas, UK (70-и в света)

ТОП 20 в областта на точните науки
1. Cambridge University
2. Oxford University

3. University of California, Berkeley
4. Harvard University
5. Massachusetts Institute of Technology
6. Princeton University
7. Stanford University
8. California Institute of Technology

9. Imperial College London
10. Tokyo University
11. ETH Zurich
12. Beijing University
13. Kyoto University
14. Yale University
15. Cornell University
16. Australian National University
17. Ecole Normale Superieure, Paris
18. University of Chicago
19. Lomonosov Moscow State University
20. University of Toronto

ТОП 20 в областта на изкуството и хуманитарните науки
1. Cambridge University

2. Oxford University
3. Harvard University
4. University of California, Berkeley
5. Sydney University
6. Australian National University
7. Melbourne University
8. Yale University
9. Princeton University
10. Beijing University
11. University of Toronto
12. McGill University
13. Edinburgh University
14. Columbia University
15. Stanford University
16. Paris IV - Sorbonne
17. University of Chicago
18. University of New South Wales
19. London School of Economics
20. University of California, Los Angeles

ТОП 20 в областта на биомедицината
1. Cambridge University
2. Harvard University
3. Oxford University
4. Imperial College London
5. Stanford University
6. Johns Hopkins University
7. Melbourne University

8. Beijing University
9. National University of Singapore
10. University of California, Berkeley
11. Yale University
12. Tokyo University
13. Massachusetts Institute of Technology
14. Edinburgh University
14. University of California, San Diego
16. University College London
17. Kyoto University
18. University of Toronto
19. Monash University
20. Sydney University

ТОП 20 в областта на обществените науки
1. Oxford University
2. Harvard University
3. London School of Economics
4. Cambridge University
5. University of California, Berkeley
6. Australian National University
7. Stanford University
7. Yale University
9. University of Chicago
10. Melbourne University
11. National University of Singapore
12. Massachusetts Institute of Technology
13. Princeton University
14. Columbia University
15. Tokyo University
16. Monash University
17. Peking University
17. University of Toronto
19. Sydney University
20. McGill University

Заб. Някои университети са получили еднакви резултати и затова са класирани на една и съща позиция в рейтинга.
Go to Top of Page

moderator

Bulgaria
2231 Posts

Posted - 12/20/2006 :  11:49:55  Show Profile  Reply with Quote
Трудовите пазари в ЕС за българи
20 Декември 2006, 12:14
Източник: БТА

Десет страни от ЕС ще отворят трудовия си пазар за българи и румънци без ограничения през януари 2007 г., а останалите ще наложат частични или пълни ограничения за период от две години, пише АФП.
СТРАНИ, КОИТО СМЯТАТ ДА ОТВОРЯТ ИЗЦЯЛО ПАЗАРИТЕ СИ Полша, Финландия, Швеция, Словакия, Естония, Латвия, Литва, Кипър, Чешката република и Словения вече официално обявиха, че смятат да отворят трудовите си пазари за българи и румънци без ограничения от 1 януари 2007 година. СТРАНИ, ПЛАНИРАЩИ ДА НАЛОЖАТ ОГРАНИЧЕНИЯ Великобритания и Ирландия, които веднага отвориха трудовия си пазар при предишното разширяване на ЕС през 2004 г., този път обявиха, че ще наложат ограничения, с квоти за най-ниско квалифицираните работници, които ще могат да работят само в хранителната промишленост. Дания, Гърция, Холандия и Испания ще наложат преходен режим от две години. Франция ще приложи същата разпоредба, каквато е в сила от май 2006 г. за работниците от осемте бивши комунистически страни, приети в ЕС през 2004 година. Те могат да работят свободно в страната в седем сектора на икономиката. Унгария още не е взела официално решение, но правителството предлага частично отваряне на трудовия пазар за българи и румънци. През първите две години гражданите на България и Румъния ще получават автоматични разрешения за практикуване в Унгария само на 130-140 професии, за които няма достатъчно работна ръка в страната. Германия, която реши да удължи до 2009 г. ограниченията за работници от източноевропейските страни, се очаква да наложи ограничения и за българи и румънци, както и Австрия и Люксембург. И Белгия ще наложи ограничения, подобни на прилаганите към работниците от 10-те страни, влезли в ЕС през 2004 година. СТРАНИ, КОИТО ВСЕ ОЩЕ НЕ СА РЕШИЛИ Италия, която отмени всички ограничения през юли за източноевропейците, не е решила как ще действа спрямо българите и румънците. За румънците Италия ще отвори трудовия си пазар само ако Букурещ й съдейства по-активно в борбата с трансграничната престъпност, според италианското министерство на вътрешните работи. Португалия и Малта не са обявили до момента позициите си по въпроса.
Go to Top of Page

moderator

Bulgaria
2231 Posts

Posted - 12/22/2006 :  13:17:20  Show Profile  Reply with Quote
Арестуваха руски учен за шпионаж в полза на САЩ
22 Декември 2006 | 14:09
www.express.bg
Руските специални служби съобщиха днес, че е възбудено съдебно дело срещу руски учен, заподозрян в предоставяне на военна информация на САЩ, съобщи Франс прес. Олег Коробейничев, завеждащ лаборатория в клона на Руската академия на науките в Новосибирск (Сибир), е предавал сведения на научен център към американското министерство на отбраната, заяви генерал Сергей Савченков, началник на управлението на Федералната служба за сигурност (ФСС) за Новосибирска област. Коробейничев е получил пари от американския научен център в замяна на информация, свързана с производството на ракети, каза Савченков, цитиран от ИТАР-ТАСС. Той не уточни кога ще започне процесът, който, както всички дела за шпионаж, ще се гледа при закрити врата, предаде Нетинфо.бг.
---------------------------------------------
Русия ще съди учен шпионирал за САЩ
22 Декември 2006
www.mediapool.bg
Руските специални служби съобщиха в петък, че е възбудено съдебно дело срещу руски учен, заподозрян в предоставяне на военна информация на САЩ, съобщи АФП, цитирана от БТА.

Олег Коробейничев е ръководител на лаборатория в клона на Руската академия на науките в Новосибирск. Обвинението срещу него е, че предавал сведения на научен център към американското министерство на отбраната. Това обяви началникът на управлението на Федералната служба за сигурност (ФСБ) за Новосибирска област генерал Сергей Савченко.

По информация на ИТАР-ТАСС Коробейничев е получил пари от американския научен център в замяна на информация, свързана с производството на ракети, Савченко обаче не уточни кога ще започне процесът, който ще се гледа при закрити врата.

Руските правозащитни организации съобщават пред АФП за "шпиономанията по съветски" на руските власти в последните години и неправомерните процеси срещу руски учени, чиято единствена "грешка" е, че са работили със западни изследователски центрове.

Сред най-известните случаи през последните години са с физика Валентин Данилов, обвинен в шпионаж в полза на Китай и осъден през 2004 година на 14 години затвор, и на Игор Сутягин, осъден на 15 години затвор по обвинение, че е шпионирал в полза на САЩ.

През 2006 година руските тайни служби са прекратили дейността на трийсетина чуждестранни шпиони и 89 от така наречените "почетни кореспонденти", работили за Русия.

Edited by - moderator on 12/22/2006 13:20:02
Go to Top of Page

moderator

Bulgaria
2231 Posts

Posted - 12/27/2006 :  13:46:09  Show Profile  Reply with Quote
Приеха процедура за запазване на номерата при смяна на мобилния оператор
Иван Илиев

www.news.bg

Комисията за регулиране на съобщенията прие процедура, по която абонатите на мобилни далекосъобщителни мрежи ще могат да преминават от един оператор към друг, без да променят телефонния си номер, съобщиха представители на институцията, съобщават от IDG.BG.

Съгласно разпоредбата на чл. 156 от Закона за далекосъобщенията, възможността за преносимост на номерата трябва да бъде осигурена от мобилните оператори след 01.01.2007.

Но срокът не можеше да бъде спазен, тъй като преговорите между мобилните оператори за обща процедура, по която да става преносимостта, бяха неуспешни.

След проведена среща между компаниите оператори и регулаторния орган в областта на телекомуникациите, КРС прие да предложи на операторите процедура, по която да се осъществява преносимостта на номерата.

Правилата, разписани в нея, ще подпомогнат въвеждането на тази услуга на българския далекосъобщителен пазар. Те ще бъдат публикувани на Интернет страницата на Комисията.

В срок до 10 януари 2007 г. мобилните оператори трябва да внесат в регулаторния орган подписана процедура за осъществяване на преносимост.
Go to Top of Page

moderator

Bulgaria
2231 Posts

Posted - 01/01/2007 :  18:40:26  Show Profile  Reply with Quote


Българи се надяват да намерят работа с фалшиви дипломи
by newswriter on 31/12/2006 11:19 AM
Ben Leapman and Olga Craig
Sunday Telegraph

Фалшиви документи за квалификация се продават на черния пазар в Източна Европа, за да се помогне на нелегалните работници да си намерят работя в Обединеното кралство.
Докато България и Румъния се готвят за влизане в ЕС утре, разследване на The Sunday Telegraph разкри, че могат да се закупят подправени дипломи и документи за редица професионални квалификации, включително медицински сестри, инжинери и шофьори на тежкотоварни камиони. Само за 470 паунда, българите в силно засегнатата от корупция и престъпност столица София, могат да си купят фалшива университетска диплома и за владеене на език, с които да получат разрешение за работа или място в Националната здравна система NHS.
Разкритията бяха направени, докато се отправят нови предупреждения, че отварянето на нашите граници за имигранти от двете страни от бившия съветски блок е опасно, след като стотици хиляди работници от другите страни в блока дойдоха във Великобритания след 2004.
Доклад на американското ЦРУ разкрива, че България и Румъния не са се справили с корупцията и организираната престъпност и остават ключови точки за бандите, които контрабандират хероин и кокаин в Западна Европа.
Пресмятанията са, че около 55 хил. румънци и българи ще дойдат в Обединеното кралство догодина. До момента 550 хил. източноевропейци се преселиха след последното разширяване на ЕС през 2004.
Високопоставен представител на британските органи на реда и сигурността съобщи, че се очаква чужди престъпници да прехвърлят незаконната си дейност в Обединеното кралство.
От утре българи и румънци ще могат да идват свободно във Великобритания, но за разлика от гражданите на осемте източноевропейски държави, които се присъединиха през 2004, те няма да имат неограничени права на работа.
Вместо това, те ще трябва да получат разрешение за работа по определена схема. Само 20 хил. неквалифицирани работници ще бъдат приемани годишно за работа в селското стопанство и хранителната индустрия. Други ще получат разрешения за работя, като ще запълват празнотите в пазара на труда или ще бъдат приемани по схемите за самонаети.
Go to Top of Page
Page: of 9 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
http://www.pueron.org/pueron/forum/ © 2000-05 Snitz Communications Go To Top Of Page
Powered By: Snitz Forums 2000 Version 3.4.05